Sunday 12 March 2017

Panjang Telomere, panjanglah umur?

Amboi tengok tajuk tu macam boleh bikin kontroversi je..Rilek rilek..Of coz la umur, ajal maut seseorang tu takdir dari yang maha Esa. Semuanya ditentukan oleh-Nya. Kalau dah sampai ajal, sesaat pun tak bole ditunda. Setuju?

Tapi apa sebenarnya telomere? Apa kaitan telomere dengan panjang atau pendeknya umur seseorang?

Haaa, sebenarnya telomere adalah 'topi keledar' yang melindungi kromosom dalam badan manusia. Telomere terdapat di dalam DNA yang terletak di hujung setiap kromosom. Faham ke faham? Ke pening? Hehe :)

Ok saya bagi perumpamaan yang mudah untuk anda faham. Cuba anda perhatikan tali kasut. Di hujung setiap tali kasut pasti ada plastik pelindung yang berfungsi untuk melindungi tali kasut daripada terurai. Sekarang bayangkan telomere sebagai plastik pelindung tali kasut tersebut. Fungsinya sama saja. Telomere berada di hujung setiap kromosom dan ia berfungsi untuk melindungi kromosom. Tanpa telomere, kromosom akan mudah rosak dan tidak dapat menjalankan tugasnya. Juga boleh mengakibatkan sel tidak dapat menjalankan fungsinya, meningkatkan risiko penyakit termasuk penyakit kronik seperti kanser, diabetes, lemah jantung dan sebagainya. 

Bahagian berwarna biru dalam gambar ini menunjukkan telomere. Semakin menua, telomere menjadi semakin pendek.


Mengikut kajian saintifik, telomere adalah penanda aras untuk mengukur tahap kesihatan seseorang. Melalui telomere, saintis dapat menilai sama ada seseorang itu sedang mengalami penuaan secara sihat atau tidak. Semakin panjang telomere bermakna sel kromosom itu adalah sel kromosom yang sihat. 

Secara semulajadinya, telomere adalah panjang. Namun semakin kita menua, ia akan jadi semakin memendek, seterusnya sel akan menjadi tidak aktif dan akhirnya sel akan mati. Sel yang mati akan mengakibatkan tahap kesihatan seseorang semakin menurun. Telomere juga boleh memendek apabila terdedah kepada toksin dalam persekitaran yang tidak sihat, radiasi UV, radikal bebas, stress/tekanan dan diet yang tidak sihat.

Secara kesimpulannya, semakin panjang telomere, semakin tinggi peluang seseorang untuk panjang umur dan menikmati hari tua secara sihat.

Bagaimana untuk mendapatkan telomere yang panjang?

Jawapannya ialah polyphenols. Polyphenols yang kaya dengan anti-oksidan berupaya melindungi dan membaiki DNA termasuk telomere. Polyphenols juga berfungsi meneutralkan radikal bebas dan menghalang kerosakan telomere. 

Berita baik untuk anda semua, anda boleh dapatkan polyphenols di dalam Vivix Shaklee. Vivix yang dihasilkan daripada campuran botanik anggur muscadine, Polygonum Cuspidatum, Elderberi Eropah, dan lobak ungu sangat kaya dengan polyphenols, dapat melambatkan penuaan secara sihat. 



Perkara ini telah dibuktikan oleh kajian saintifik di mana pengamal Vivix selama 5 tahun telah diuji dan terbukti mempunyai telomere yang lebih panjang berbanding mereka yang tidak mengamalkan Vivix. 

Jom kita panjangkan telomere kita dengan Vivix. Mudah-mudahan Allah panjangkan umur kita dan dapat menjalani hari tua dengan sihat.


8 comments:

  1. Kena rajin makan sumber polifenol lah lepas nie, supaya tak tua sebelum waktunya.. huhuhu serammm....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seram..umur baru 30an, tapi dalaman badan dh macam
      40an??? Huhuhu serammmm

      Delete
  2. Semua tak mo tua sebelum waktunya termasuk la nur sendiri. Bila da tau ilmu telomere ni tak nak la culas minum vivix.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..kena consisten minum vivix..5 tahun lg nur bole join jd peserta yg diuji telomere nya..mesti telomere nur panjang2👍👍😊😊

      Delete
  3. yeah, jom kita panjangkan telomere yang dah semakin memendek ni

    ReplyDelete
  4. Jom panjangkan telomere dengan Vivix

    ReplyDelete
  5. bagus vivik ni rupanya.

    terbaik info Olin share ni.

    ReplyDelete