Sunday 18 May 2014

Morning sickness : Atasi dengan produk Shaklee

Wanita hamil yang tiada simptom alahan atau 'morning sickness' yang teruk ketika hamil adalah sangat beruntung. Kerana hanya yang pernah merasai betapa seksanya morning sickness saja yang mengerti. Loya, letih, pening kepala, mual dan rasa nak muntah, ini semua simptom morning sickness. Yang paling teruk muntah setiap kali selepas makan atau minum. Apa saja yang dimakan atau diminum akan dimuntahkan balik. Kesian kan? 

Sebenarnya morning sickness ni bagus kerana ia menunjukkan anda mempunyai paras hormon kehamilan yang tinggi seperti hormon hCG, estrogen and progesteron. Hormon progesteron berfungsi memelihara rahim dalam keadaan 'rileks' untuk mengelakkan kelahiran pra-matang. Namun ia juga me'rileks'kan perut dan usus yang boleh menyebabkan penghasilan asid perut secara berlebihan. (Kredit : medical news today). Akibatnya, wanita hamil akan selalu merasa berangin, loya dan mual. 

Walau bagaimana pun, anda tak perlu terlalu risau kerana morning sickness tidak memudaratkan bayi dalam kandungan. Perkara paling penting yang harus anda titik beratkan ialah pengambilan makanan berzat kerana segala zat tersebut sangat penting untuk ibu dan bayi dalam kandungan. Tapi, macam mana nak dapatkan cukup zat kalau semua yang dimakan dan diminum keluar semula sebagai muntah? 

Jom saya cadangkan apa yang boleh anda ambil untuk mengelakkan/mengurangkan morning sickness disamping memastikan anda dan bayi mendapatkan zat yang diperlukan. 

1. Performance drink
Minuman berperisa oren semulajadi yang berfungsi untuk mengelakkan dehidrasi. Apabila kita selalu muntah, dikhuatiri air dalam badan akan berkurang. Jadi dengan mengamalkan performance drink ini, badan akan sentiasa terhidrat. Boleh diamalkan pada bila-bila masa. Rasa masam manisnya juga dapat mengurangkan rasa mual anda. 

2. Chewable vitamin C
Rasa masam pada chewable vitamin C ini sangat-sangat membantu mengurangkan rasa mual untuk wanita hamil. Biasanya wanita hamil suka mengunyah asam boi atau jeruk untuk kurangkan rasa mual kan? Daripada anda kunyah asam boi atau jeruk (yang pastinya tiada sebarang zat dan boleh memudaratkan), lebih baik cuba chewable vitamin C. Bukan saja dapat kurangkan rasa loya, malah dapat khasiat vitamin C yang sememangnya penting. Anda boleh kunyah dan hisap lebih dari sebiji chewable vitamin C kerana dos vitamin C yang rendah. Jadi tak perlu risau terlebih dos. 

3. Peppermint ginger plus
Seperti yang saya terangkan di atas, perut wanita hamil berisiko tinggi menghasilkan lebihan asid perut kerana kehadiran hormon progesteron. Jika angin di dalam perut tidak terkawal dan telah memenuhi perut, maka apa-apa saja yang dimakan atau diminum akan ditolak keluar oleh angin tadi. Pengambilan peppermint ginger plus dapat mengawal dan melegakan angin di dalam perut. Tips : Nak tau tak, peppermint ginger plus ni mempunyai bau pudina yang sangat sedap dan menyegarkan. Jadi wanita hamil boleh mencuba menghidu bau peppermint ginger plus ni untuk mengurangkan rasa mual. Alternatif kepada menghidu bau minyak angin, apa kata cuba peppermint ginger plus. Saya sendiri sangat gemarkan baunya. Setiap kali nak memakannya, pasti ambil bau dulu. Emmmm segar sungguh baunya!!!

4. Mealshakes
Suplemen dalam bentuk serbuk yang sangat lazat dan dilengkapi dengan zat galian dan mineral yang lengkap. Mealshakes boleh dibancuh dengan minuman kegemaran anda seperti susu segar, milo, horlick atau sebagainya. Mealshakes sesuai dijadikan sarapan atau minuman ketika 'snacking' time. Tips : Untuk mengelakkan pengumpulan angin di dalam perut, wanita hamil digalakkan makan dengan kerap dalam kuantiti yang sedikit. Jadi Mealshakes adalah pilihan tepat yang boleh anda amalkan sebagai minuman sewaktu 'snacking' kerana ia sememangnya rendah kalori, namun mengenyangkan kerana ia kaya dengan protein. Daripada makan kudapan seperti kerepek, keropok, biskut berkrim atau sebagainya, apa kata cuba Mealshakes 😊.

Atasi Morning Sickness dengan Shaklee

Bagaimana nak dapatkan produk ni? Senang saja. Hubungi saya melalui sms/whatsap ke 012-2337598 atau email ke mamaolins@gmail.com. Konsultansi EKSLUSIF dan PERCUMA diberikan untuk pelanggan Mama Olin's sahaja. 

Untuk maklumat lanjut mengenai produk Shaklee, jemput ke FB Page Mama Olin's. Jangan lupa Like ye 😊.



No comments:

Post a Comment