Tuesday, 13 January 2015

Lebam bawah mata petanda masalah hati?

Situasi : Selalu tidur lewat di waktu malam kerana menguruskan anak-anak dan siapkan kerja-kerja di rumah. Semasa tidur pula asyik terjaga kerana anak minta susu. Anak yang seorang lagi pula merengek-rengek kerana badan tak selesa. Bila bangun pagi dan berdiri depan cermin. "Aaaaaaarrrgghhhh, mata lebam! "

Abam Bocey

Yang ni hantu ke kungfu panda? Hehe

Haa, terkejut tengok diri sendiri sebab mata lebam macam Abam BoceyHehehe. Pasti ramai ibu-ibu yang mengalami masalah begini kan?

Kurang tidur sememangnya boleh menyebabkan mata lebam. Tapi benarkah mata lebam petanda masalah hati seperti hipertitis B dan C. Terdapat pendapat yang mengaitkan lebam bawah mata dengan masalah hati. Namun belum ada kajian khusus mengenainya oleh pakar-pakar perubatan. Kebanyakannya memberi pendapat ianya hanyalah salah satu petanda kecil. Kebanyakannya mengaitkan lebam bawah mata dengan gaya hidup dan pemakanan yang kurang sihat. 

Tips untuk mengelakkan dan mengurangkan mata lebam. 

1. Pastikan pemakanan seharian anda kaya dengan vitamin A, C, E dan K. 

2. Dapatkan tidur yang cukup dan berkualiti. Kekurangan tidur hanya akan menyebabkan saluran darah di bawah mata semakin jelas dan berwarna gelap.

3. Elakkan merokok dan pengambilan alkohol. Juga disyorkan untuk mengurangkan pengambilan kafein.

4. Elakkan berjemur berlebihan di bawah sinaran matahari. 

5. Kawal alergi kerana alergi juga boleh menyebabkan lebam bawah mata.

6. Pastikan pengambilan air yang cukup iaitu 2.5 sehingga 3 liter air sehari. Dehidrasi akan memburukkan lagi masalah mata lebam. 

Nak tahu Shaklee ada produk HOT untuk menghilang mata lebam. Tadaaaaa..

Enfuselle Eye Treatment

Shaklee Enfuselle Eye Treatment
Memperbaiki penampilan dengan khasiat nutrien dan botani khas untuk mengurangkan garis-garis halus, kedutan dan sembap.
  • Terbukti berkesan secara klinikal
  • 233% pengurangan kedutan dalam tempoh dua minggu
  • 120% peningkatan keanjalan dan ketegangan kulit dalam tempoh dua minggu
  • 209% pengurangan garis-garis halus yang ketara dalam tempoh lapan minggu
  • 32% peningkatan lembapan kulit yang berpanjangan dalam tempoh lapan minggu
  • Tona kulit yang nyata lebih sekata dalam tempoh 12 minggu
  • Botani anti penuaan dan vitamin C membekalkan manfaat yang ketara untuk kulit
  • lembut di sekitar mata
  • Sempurna untuk bahagian leher dan bibir
Hipoalergenik dan telah diuji oleh pakar oftalmologi serta selamat untuk pemakai kanta sentuh

Jangan biarkan mata anda macam Abam Bocey. Jom cuba Enfuselle Eye Treatment sekarang!! Hubungi Mama Olin di 012-2337598 untuk mendapatkannya. 


6 comments:

  1. dasatnye mata abam bocey tu..huhu hilang stress baca entry olin nie :) good job dear...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa nur minat abam bocey ye..hehe :p

      Delete
  2. kalau tak cukup tido, pastu sambung balik tido sampai matahari tinggi memang kompem lebam n bengkak mata. hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibu2 selalu ada masalah ni kan oja

      Delete
  3. info yang bagus .. kalau tak cukup tido pun boleh buat mata lebam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btol tu En. MB.. Jd make sure cukup tidur ye :)

      Delete